Przez dwa dni samorządowcy, przedsiębiorcy oraz przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu i świata nauki z województwa warmińsko-mazurskiego wymieniali się wiedzą, doświadczeniami oraz dobrymi praktykami. W trakcie festiwalu omawiano współpracę między samorządami a biznesem oraz sposoby przyciągania inwestorów. Swoją wiedzą i doświadczeniami podzielili się praktycy, eksperci z dziedziny ekonomii oraz prawa, a także sztucznej inteligencji. Wydarzenie zostało zorganizowane przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego oraz gminę miejską Lidzbark Warmiński.
Piotr Burczyk, dyrektor Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w swojej prelekcji pod tytułem „Marketingowiec czy urzędnik? Kim są pracownicy promocji w urzędach” podkreślił, że pracownicy promocji muszą łączyć kreatywność z formalnymi wymogami pracy urzędniczej. Maciej Silarski, zastępca dyrektora Invest in Pomerania, wskazał na trzy filary marketingu proinwestycyjnego: „bieżąca współpraca z inwestorem, promocja oferty oraz tworzenie dobrego klimatu inwestycyjnego”.
Co przyciąga inwestorów do regionu?
W trakcie wydarzenia nie zabrakło także dyskusji panelowych. W pierwszej z nich, zatytułowanej „Jak nie stracić inwestora w 10 dni”, wzięli udział eksperci z różnych dziedzin: dr. Krzysztof Cieślikowski, Adiunkt na Wydziale Zarządzania Sportem i Turystyką w AWF w Katowicach i założyciel Business Destination Alliance, Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka Warmińskiego, Izabela Kazimierska, Dyrektor Zarządzająca w Devire, dr hab. Wiesława Lizińska prof. UWM z Wydziału Nauk Ekonomicznych UWM oraz Maciej Silarski, zastępca dyrektora Invest in Pomerania. Dyskusja skupiła się na kluczowych czynnikach miękkich, które decydują o tym, gdzie i dlaczego przedsiębiorcy decydują się lokować swoje inwestycje. Wygrywają lokalizacje, które przede wszystkim mają odpowiedni kapitał ludzki spełniający oczekiwania inwestora.
Czy sztuczna inteligencja pomoże w przyciągnięciu inwestorów?
Sztuczna inteligencja z roku na rok coraz mocniej zaznacza obecność w różnych dziedzinach naszego życia. O tym, jak można wykorzystać ją w działaniach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w promocji gospodarczej i marketingu proinwestycyjnym, rozmawiali uczestnicy panelu „AI w tworzeniu treści samorządowych”: Krystyna Jarek, ekspertka od innowacji AI i założycielka Booster of Innovation, Błażej Jeliński, główny specjalista ds. obsługi mediów społecznościowych w Urzędzie Miasta Poznania, Magdalena Kachniewska, prof. SGH w Warszawie i analityczka trendów z zakresu inteligentnej turystyki, marketingu cyfrowego oraz sztucznej inteligencji, Maria Londońska, zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Promocji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz radca prawny Tomasz Palak. Jak się okazuje, już dziś sztuczna inteligencja wykorzystywana jest na coraz większą skalę w codziennych działaniach promocyjnych realizowanych przez pracowników urzędów. Zwrócono uwagę na wykorzystanie AI w promocji oraz analizie nastrojów społecznych.
Nagrody dla samorządów i przedsiębiorców z Warmii i Mazur
Tradycyjnie, na zakończenie pierwszego dnia festiwalu odbyła się Gala, podczas której ogłoszono wyniki 12 edycji Konkursu „PRO Warmia i Mazury” na najlepsze projekty promocyjne jednostek samorządu terytorialnego oraz instytucji z województwa warmińsko-mazurskiego, zrealizowane w 2023 roku. Nagrodę główną w kategorii „promocja gospodarcza” otrzymała Gmina Miejska Lidzbark Warmiński za projekt „Promocja walorów uzdrowiskowych Lidzbarka Warmińskiego”, a wyróżnienie Urząd Miasta Olsztyna za projekt „MICE Olsztyn”. Z kolei nagrodę główną w kategorii „promocja ogólna” otrzymało Ełckie Centrum Kultury za projekt „III Ełckie Spotkania Teatralne Bez Kurtyny”, a wyróżnienie Biblioteka Multimedialna Powiatu Ostródzkiego „Przystań z Kulturą” za projekt „Z wielką dumą promujemy region”, zrealizowany w partnerstwie z Klubem Sportowym Constract. W trakcie Gali rozstrzygnięto także IV edycję projektu „Nagrody Gospodarcze Żagle Warmii i Mazur” realizowanego przez samorząd województwa. Jego celem jest uhonorowanie przedsiębiorstw istotnie przyczyniających się do rozwoju gospodarki regionalnej oraz przestrzegających zasad odpowiedzialnego biznesu.
„Nagrody Gospodarcze Żagle Warmii i Mazur” przyznawane są w dwóch kategoriach. W tym roku w kategorii „Produkt z Warmii i Mazur” wyróżnienia wręczono Żegludze Ostródzko-Elbląskiej za Rejs statkiem po trawie na trasie Elbląg-Buczyniec lub Buczyniec-Elbląg oraz Zamkowi Reszel za Magiczny Reszel Festiwal Świateł.
W kategorii „Żagle Warmii i Mazur” wyróżnienia wręczono firmom: Agapit, Corab, GlobTree, Kaj z Działdowa, Szynaka-Meble oraz Visus VR.
W trakcie festiwalu w Strefie Partnerów z uczestnikami Festiwalu dzielili się wiedzą eksperci m. in. z Warmińsko-Mazurskiego Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów, Warmińsko-Mazurskiego Centrum Nowych Technologii, Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich. Na stoisku Visus VR, goście Festiwalu mogli skorzystać aż z 15 różnych symulacji VR oraz szerokiego wyboru scenariuszy, od edukacyjnych po ratownicze, które pozwoliły zanurzyć się w świecie wirtualnej rzeczywistości. Każdy z uczestników mógł wybrać coś interesującego dla siebie.
Drugi dzień Festiwalu rozpoczęła prezentacja dobrych praktyk pt. „Zrównoważony rozwój: uzdrowisko, ekologia i przyszłość małych miast”. Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka Warmińskiego, omówił jak spełnia potrzeby obecnych mieszkańców, jednocześnie dbając o przyszłe pokolenia i rozwijając potencjał inwestycyjny. Szczególną uwagę poświęcono lidzbarskiej strefie uzdrowiskowej – bazując na dostępnych zasobach i możliwościach miasto stara się o status uzdrowiska.
Kolejnym punktem drugiego dnia Festiwalu Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur była wizyta studyjna w lidzbarskiej strefie uzdrowiskowej, gdzie na uczestników czekała tężnia solankowa o długości 100 metrów, seans inhalacji w grocie solankowej oraz odbywająca się w Pawilonie Zdrowia prezentacja nowoczesnych urządzeń diagnostycznych umożliwiających bezinwazyjną diagnostykę układu ruchu. Ze strefy uzdrowiskowej autobus elektryczny zabrał uczestników Festiwalu do Ciepłowni Przyszłości Veolia, jednej z najnowocześniejszych ciepłowni w Europie, która zaopatruje w ciepłą wodę i ogrzewanie systemowe mieszkańców największego osiedla Lidzbarka Warmińskiego.
Festiwal Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur to dziś marka sama w sobie. Świadczy o tym 13. edycja wydarzenia, która ponownie pokazała, jak istotna jest współpraca pomiędzy samorządami, biznesem, otoczeniem biznesu i nauką.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy i zapraszamy na kolejny festiwal, który planujemy zorganizować jesienią 2025 roku.